Welcome to my crazy dog world :D

Alla inlägg den 19 augusti 2011

Av Bettan - 19 augusti 2011 06:00

Igår ringde min läkare.

Jag tror han är synsk, hehe!

Då han lyckades ringa just

på frukost rasten.


Vilken jag missade helt,

då vi hade mycket att prata om.

Blod & avföringsproverna

jag lämnde för 2 veckor sedan

visade fortfarande inflammation

i tarmen.


Jag ska fortsätta med kortison,

dock ska jag öka dosen igen.

Tillsvidare.


Men nu till det läskiga,

jag fick nya tabletter.

Hämtade dem igår.

Men ska INTE börja förrens

imon.

Vilket jag själv bestämmt!


Då dem har biverkningar,

och jag vill inte må mera

dåligt än jag redan gör

på jobbet...

Eller rent av behöva

stanna hemma.


Förstår inte det här med mediciner.

Varför äta dem för att bli frisk,

men de har biverkningar som kan göra

en sjuk??

Ologiskt och Obegripligt för mig!!


Men jag vill bli bra nu.

Orkar inte mera.

Vill bara bli frisk!


Så jag känner att jag måste

prova dessa tabletter...

Vad har jag att förlora??


Hur verkar läkemedlet?

Genom att hämma kroppens immunförsvar förhindrar Azatioprin Mylan avstötning av transplanterade organ.

Azatioprin Mylan har också effekt mot vissa sjukdomar som orsakas av att immunförsvaret angriper kroppens egna vävnader (så kallade autoimmuna sjukdomar).

Vad används läkemedlet för?

Azatioprin Mylan används efter transplantation för att minska risken för avstötning av det nya organet. Azatioprin Mylan används även vid SLE (systemisk lupus erythematosus, autoimmun bindvävssjukdom), då behandling med enbart kortisonpreparat inte har gett tillfredställande resultat eller då biverkningar har uppkommit på grund av höga kortisondoser.


Att tänka på innan och när läkemedlet används

Rådgör med läkare innan behandling med Azatioprin Mylan påbörjas om du har

  • nedsatt njurfunktion

  • störd leverfunktion

  • brist på enzymet tiopurinmetyltransferas (TPMT)

  • toxisk hepatit eller gallstas.

Azatioprin Mylan kan påverka blodet och därför kommer läkaren att ta blodprover regelbundet för att kontrollera blodvärdena och för att vid behov kunna ändra dosen. Frekvensen av dessa provtagningar avtar vanligtvis ju längre behandlingen pågår.

Patienter som behandlas med immunosuppressiva medel kan löpa ökad risk att utveckla tumörer, särskilt hudcancer. Därför ska man försöka undvika att utsättas för stora mängder solljus under behandling med Azatioprin Mylan. Skyddande kläder och hög solskyddsfaktor rekommenderas.

Om du får en infektion med symtom som feber med kraftigt försämrat allmäntillstånd eller feber med lokala infektionssymtom som ont i halsen/svalget/munnen eller vattenkastningsbesvär, ska du snarast uppsöka läkare så att man via blodprov kan utesluta en brist på vita blodkroppar (agranulocytos). Det är viktigt att du då informerar om din medicinering.


Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Liksom alla läkemedel kan Azatioprin Mylan ha biverkningar.

Biverkningarna delas in i mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 10), vanliga (fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100), sällsynta (färre än 1 person av 1000) och mycket sällsynta (färre än 1 person av 10 000).

Ökad infektionskänslighet, påverkan på benmärgen med nedsatt bildning av olika typer av blodkroppar som följd.

Illamående.

Blodbrist, överkänslighetsreaktioner, kräkning, inflammation i bukspottkörteln, störd leverfunktion, hinder för gallflödet att nå tarmen (gallstas), smärta i muskler och leder, feber, aptitlöshet, olustkänsla.

Lågt blodtryck, retning och blödning i tarmen, håravfall, hudutslag, allvarlig leversjukdom.

Allvarlig blodbrist, yrsel, lunginflammation, inflammation i tarmen, diarré, klåda, inflammation i blodkärl, muskelstelhet, nedsatt njurfunktion, allmän sjukdomskänsla.


Närmare information angående biverkningar vid behandling med Azatioprin Mylan kan lämnas av sjukvårdspersonal.

Om du upplever en eller flera biverkningar, även sådana som inte nämns i denna bipacksedel tala om detta för din läkare eller farmaceut.


De kommande 6 veckorna

ska jag in och lämna blod

EN GÅNG I VECKAN.

För att det sedan ska bli

mer och mer sällan.


OM de visar sig att jag

tål dem och allt funkar...


Usch och fy säger jag bara,

erkännas ska är att jag är

rädd.

Rädd för att få något av

de allvarliga biverkningarna.

Livrädd.


Men jag får lita på min läkare.

Försöka koppla bort min

funderande & grubblande hjärna.

Som för övrigt går på högvarv,

mest hela tiden numera...

Kanske hundarnas kylduk kan

hjälpa mig att kylas ner?!

HAHA, nej.. INTE kul.

"känslan av att prestera har

 börjat äta upp mig inombords"



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Hund Länkar

Bloggar

EN FAVORIT!

My One And Only


Ovido - Quiz & Flashcards